Kdo jsme

Jsme skupina rodičů malých dětí převážně z Brandýsa nad Labem nebo jeho blízkého okolí. Spojuje nás společný pohled na vzdělávání dětí a nenašli jsme u nás takovou školu, která by vyhovovala našim potřebám. Každý z nás dospěl do bodu, kdy chceme založit školu jinou cestou. Někdo přes výchovu svých dětí, někdo z vlastní zkušenosti ze školy, další zase z celkového zájmu o svobodu jednotlivce ve společnosti.

Kačka Čápová

Jako první mě zajímala obecně témata ekonomické i společenské svobody jednotlivce a svoboda ve vzdělávání dětí z toho logicky následně vyplynula. Myslím si, že se lidé hůře naučí co znamená svoboda a zodpovědnost, když jsou jim už v útlém věku odebrány. Představu o založení školy v naší blízkosti, kde budou mít děti možnost rozhodovat si o svém vzdělávání samy už nosím v hlavě několik let, ale připadalo mi to jako příliš nedosažitelná meta. Až teď, trochu pozdě, když se moje starší dcera začala blížit do “školního” věku začalo do sebe všechno zapadat a věci se daly do pohybu. Máme ještě mladší dceru a doufám, že ta už bude mít šanci chodit do naší školy od první třídy.

Martina Medek Štyksová

Maminka 3 cukrfree princezen (nebo králíčků, berušek, kočiček, ale občas i prostě jen holčiček) s netoxickou domácností, která celý svůj školní život byla „dobrá studentka“, i když jiná a problematická, neboť bojovala za svá práva i ostatních studentů a nikdy se nesmířila úplně s běžným školským systémem. Až při svém ročním pobytu v Anglii zjistila, že výuka může vypadat i jinak, a po návratu domů náhodou začala učit angličtinu. V oboru nakonec zůstala dalších 13 let, vedla metodické oddělení i učila lektory, jak vést hodiny, a vždy se snažila měnit zažité postupy, zavést respektující přístup do výuky či v práci s lektory, a pracovat s vnitřní motivací. Následně se jejími každodenními učiteli staly její tři sebeřízené děti, které ji dovedly k poznání, že každé dítě se přirozeně a neustále rozvíjí - kdy chce, kde chce, jak chce, a nepotřebuje k tomu nic, než jen podporu a možnosti. Proto by nejen pro své děti chtěla možnost navštěvovat svobodnou školu, která jim umožní objevovat svět a rozvíjet se dle svých zájmů a potřeb i nadále.

Lenka Kolenská

Od respektující výchovy a osobního rozvoje jsem se dostala až k tématu vzdělávání. Po neúspěšném pokusu umístit staršího syna do školky jsem si uvědomila, že jsem sama nebyla v klasickém školství šťastná a začala se poohlížet po alternativách, ze kterých mi sebeřízené vzdělávání dává největší smysl. Mám dvě malé děti a okrajově s dětmi i pracuji, a tak vnímám, jak úžasné věci dokáží, když samy chtějí a jak je ovlivňuje, když jsou tlačeny do něčeho, na co ještě nejsou zralé. Svobodné školy v ČR fungují už řadu let a stále vznikají nové, jen nemáme žádnou v blízkosti bydliště. Moc bych si takovou školu přála nejen pro své děti, pokud do ní budou chtít chodit, ale i pro děti a rodiče v našem okolí, kteří s tímto typem vzdělávání a celkovým přístupem souzní.

Martin Žalud

Za mým studiem učitelství nestála motivace splnit si dětský sen, ale spíše nepozornost při podávání přihlášky na vysokou školu. Taktéž se v naší rodině nedědí učitelská profese od dob Marie Terezie. Možná z těchto důvodů pro mě není problém být až kacířsky kritický k ustáleným pedagogickým přístupům a metodám. Po třech letech působení na klasické státní škole, ve kterých jsem se jen zázrakem vyhnul demonstrativnímu upálení na školním dvoře, jsem přesvědčen o tom, že ústní zkoušení, opakovací testy, nevyžádané hodnocení, známkování, povinné domácí úkoly, neúčelné memorování nebo například zvonění na hodinu k důstojnému vzdělávání nepatří. Svým i dalším dětem bych rád nabídnul alternativu v podobě školy, ve které nemusí předat zodpovědnost za své vzdělávání státu, škole nebo učiteli. Rád se budu podílet na fungování školy, ve které nebude vnitřní motivace k učení narušována odměnami a tresty. Důležité pro mě také je spoluvytvářet prostředí, ve kterém se děti budou moct rozvíjet podle svých aktuálních možností a potřeb.

Káťa Marečková

Můj přístup k dětem inspirovaly zejména myšlenky Nenásilné komunikace a Nevýchovy. Souzním s autory knih Respektovat a být respektován, Držte si své děti nebo Svoboda učení. Co mohu dětem nabídnout: Meditace pro děti a jóga, pohybové hry a aktivity, tanec, divadlo, herectví, tvoření, výtvarka, keramika, základy přírodních věd, MS Office, finanční gramotnost a hlavně se snažím o příjemné prostředí, ve kterém se budou mít děti možnost zdravě vyvíjet.

Iveta Lajdová

Profesí jsem architektka a s narozením naší dcery se neustále prohlubují moje další vášně jako je studium psychologie a výtvarného umění a jejich propojování do smysluplných celků. Mimojiné jsem autorkou metody Sketching Therapy by Ivet, která pomocí jednoduchých skic pomáhá dětem lépe zpracovat různé životní situace.
A tato sebepoznávací cesta rodičovstvím mě vlastně zavedla až sem, ke svobodné škole, kde moc ráda předávám své vášně dál. Pro děti zde společně vytváříme inspirující prostředí, ve kterém mohou plně rozvíjet svoji přirozenou zvídavost a kreativitu.
Důvěřuji rytmu života a proces učení vnímám jako nikdy nekončící dobrodružství.
“Uč se, jako by ses hnal za někým, koho nemůžeš dohonit, a jako by to byl někdo, koho nechceš ztratit.” Konfucius